Translate This Blog

Tuesday 16 October 2012

Tempat-tempat Peranginan

TOK BALI

Pantai Tok Bali ialah sebuah pantai yang terletak di Kelantan, Malaysia.
Dua replika bot nelayan sebagai mercu tanda dibina berhampiran jambatan iaitu sebuah di tapak lokasi di tengah-tengah jalan simpang dari arah Kota Bharu-Pasir Puteh dan sebuah lagi di kepala jambatan di tepi kanan jalan dari arah Terengganu.


Pantai Tok Bali terkenal dengan kelebihannya yang tersendiri.
Pengunjung pasti teruja ketika di tepian pantai dengan pasir yang putih bersih sambil melihat nelayan pantai memunggah pelbagai spesies ikan dari bot kecil mereka.

Kewujudan rumah kampung di celah-celah pepohon kelapa dan deretan rumah teres di Tok Bali dengan sebahagian nelayan masih menggunakan bot kecil menunjukkan ia kekal perkampungan tradisional selain bercirikan kemodenan.

PANTAI IRAMA BACHOK


Lokasinya terletak di pinggir Bandar Bachok. Banyak kemudahan yang disediakan di kawasan ini seperti gerai jualan, tandas awam, surau, wakaf, tempat letak kerata, dataran, tempat menyalin pakaian dan taman permainan kanak-kanak.

Kemasyhuran Pantai Irama Bachok sudah tidak asing lagi bagi penduduk Bachok dan penduduk di Kelantan amnya. Pantai Irama Bachok seringkali dijadikan tempat mengadakan pesta dan pelbagai acara keramaian yang lain.











No comments:

Post a Comment